E-learning  pro žáky 9. třídy / Mediální výchova


15. 6. 2020

Poselství generaci žijící „online“. Zvedněte oči od vašich telefonů, vypněte ty displeje, začněte žít život doopravdy.

8. 6. 2020

Nebezpečí reklamy
Pasáž odhaluje, v čem se skrývá nebezpečí reklamy. Může v nás posilovat stereotypy a předsudky vůči ostatním lidem. Reklama často neukazuje skutečný svět, ale jen jeho zjednodušenou kopii.

1. 6. 2020

Minulou hodinu jste si měli přečíst vybrané body z Kodexu reklamy, podívat se na tři reklamy a přemýšlet, jestli jsou v souladu s uvedeným kodexem.
Řešení:
  1. Stížnosti soukromých osob z Prahy a Hradce Králové směřují proti reklamě na billboardech Václavka a Dášenka, které znevažují tehdejší hlavu našeho státu, a stěžovatelé zároveň uvádějí, že je nevkusná. Rada pro reklamu shledala, že reklama je závadná. Dle Arbitrážní komise porušuje napadená reklama ustanovení oddílu III, článek 6.2 „Zneužití jedince“, a to tím způsobem, že zneužívá ke komerčním účelům nositele veřejné autority, tj. snaží se získat prospěch pro zadavatele reklamy, společnost Raveli, výroba obuvi, a. s., zneužitím osob požívajících veřejné autority. Arbitrážní komise dále výslovně konstatuje, že výše uvedeným rozhodnutím není nikterak dotčena svoboda tvůrčího projevu.
  2. Těžkej Pokondr
  3. Rádio Kiss
Neodmyslitelnou součástí reklamy jsou slogany, např.: „Po použití zubní pasty Fluora vaše zuby krásně vypadají“.
Úkol: Rozpoznejte (vyhledejte) výrobky, které chybí v jednotlivých reklamních sloganech.
  1. Kočky by kupovaly – __________.
  2. Dej si __________ – dej si pauzu.
  3. __________ – nikdy nejíš sám.
  4. __________ – vaše čokoládová hvězda.
  5. Aby váš motor skvěle __________.
  6. __________ – skvrn a špíny se zbavíš.
  7. __________ – už není.
  8. __________ – důkaz místo slibů.
Tento úkol je poslední z MV, řešení pošlete nejpozději do 12. 6. 2020.

25. 5. 2020

Dnešní téma je etika v reklamě.
Rada pro reklamu je nestátní organizace, která je založena z podnětu zadavatelů reklam, reklamních agentur a médií. Každý, kdo má výhrady k jakékoliv reklamě, má možnost podat stížnost. Základní etická pravidla, která se týkají reklamy, shrnuje Kodex reklamy. Jeho cílem je napomáhat tomu, aby reklama byla především pravdivá, slušná a čestná. Na základě posouzení stížnosti vydává rada rozhodnutí, které může vyústit v doporučení stáhnout reklamu, která je v rozporu s kodexem.

Kodex reklamy

  • Přečtěte si tyto části: Kapitola I (3.13.4), Kapitola II (1.11.2; 2.1; 3.13.2; 4.14.4).
Nyní se podívejte na tyto reklamy a přemýšlejte, proč a zda jsou podle vás v rozporu s Kodexem reklamy. Jak rozhodla Rada pro reklamu v těchto případech, si ukážeme příště.
  • A B C

18. 5. 2020

V dnešní hodině se budeme zabývat otázkou: Jak nás přesvědčuje reklama? Seznámíte se s přesvědčovacími technikami, které reklama používá. Podívejte se na přehled a stručnou charakteristiku jednotlivých prostředků.

Úkol: Níže máte odkazy na několik reklam, které jsou označeny písmeny. Zhlédněte je a přiřaďte k nim přesvědčovací techniku, která v nich převládá (př. A – statistika). Hodnocení pěti plusy, lze tedy získat jedničku.


11. 5. 2020

Podívejte se na pořad, který se věnuje historii reklamy. Reklama se začala v Česku objevovat už v 19. století a do dnešní doby prošla výrazným vývojem. Jistě vás zaujmou i televizní reklamy z období socialismu.

4. 5. 2020

Dalším tématem, kterému se budeme věnovat, je reklama. Reklamou se rozumí taková sdělení, která mají příjemce ovlivnit tak, aby se nějak choval nebo aby zaujal určitý postoj. Média hrají v reklamě klíčovou roli, protože jsou často nejjednodušší cestou k budoucím spotřebitelům.
Reklamu si často spojujeme se spotřebou předmětů nebo služeb, je to nečastější druh reklamy.
  • reklama komerční upozorňuje veřejnost na určitý výrobek nebo službu s cílem přimět ji k nákupu
  • reklama politická prezentace politických stran v předvolební kampani
  • reklama sociální upozorňuje na nějaký společenský problém, chce změnit postoje a chování veřejnosti
Podoby reklamy jsou různé:
  1. televizní a rozhlasové spoty,
  2. billboardy,
  3. letáky do schránek,
  4. reklama v časopisech a inzerce v novinách,
  5. bannery na internetu,
  6. spam,
  7. reklama v kině,
  8. reklama na dopravních prostředcích,
  9. reklamní předměty nebo
  10. citylighty.
Úkol: Krátce vysvětlete, co je to banner na internetu, spam a citylight (+++). Navíc můžete poslat i odkaz na nějakou ukázku.

27. 4. 2020

Podívejte se na krátký příspěvek o vývoji televizního zpravodajství. Sledování televizních zpráv se v průběhu let vizuálně i koncepčně změnilo, ale stále je považováno za důležitou součást všeobecného přehledu.

20. 4. 2020

Hodnocení předmětu MV
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu mediální výchova.
Ve druhém pololetí jste ve škole zatím žádnou známku nezískali. Abych měl nějaké podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo plusy (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.

Úkol hodnocený známkou:

Podívejte se na krátký film, odpovězte na otázky a nebojte se rozepsat.
Samotář, režie: Tomasz Konecki.
Muž z divočiny Jan žije sám ve svém srubu v polských horách. Když však osud naruší jeho samotu, vymyslí plán, aby mohl jít cestou svého srdce.
  1. K čemu všemu Janovi při pobytu v překrásné, ale odlehlé divočině, slouží digitální technologie?
  2. Co bylo nejzábavnější?
  3. Jaké výrazové prostředky používá herec, který představuje Jana, aby vyjádřil jeho stydlivou povahu a rozpaky?
  4. Podívejte se na tuto stránku. Která z představených výhod je pro vás nejdůležitější a proč?

6. 4. 2020

Podívejte se na sérii krátkých příspěvků a přemýšlejte o problému, který je v nich nastolen.

Dezinformační weby I
Pořad ukazuje, že v posledních letech vzniká v Česku velké množství dezinformačních webů a přibližuje jejich cíle.

Dezinformační weby II
Mnoho českých dezinformačních webů je označováno jako prokremelské. Pořad vysvětluje, proč a kdo za nimi vlastně stojí, a ptá se, co je jejich cílem.

Média a manipulativní techniky
Dezinformační weby používají ve svých zprávách různé manipulativní techniky, které u čtenářů zajistí vyvolání požadované reakce. Pořad ukazuje, že s manipulativními technikami se však můžeme setkat i u tradičních zpravodajských médií.

Vliv dezinformací na politickou situaci
Cílené šíření falešných zpráv může u veřejnosti vyvolat apatii k politickému dění i pocit ohrožení bezpečnosti. Pořad ukazuje, že velké dezinformační kampaně jsou dokonce schopny ovlivnit politickou situaci.

Trollí farmy
Pasáž vysvětluje pojem troll a upozorňuje, že existují i trollí farmy, kde tito narušovatelé a ovlivňovatelé internetových diskuzí působí hromadně.

Vzdělávací iniciativa proti dezinformacím
V České republice existují některé vzdělávací iniciativy zabývající se mediální gramotností. Jedna z nich – Zvolsi.info – se zaměřuje především na osvětu mládeže ohledně šíření dezinformací (video).

30. 3. 2020

Dnes je pro vás připraveno několik krátkých videospotů věnovaných problematice elektronické bezpečnosti, bezpečného používání internetu a IT technologií.
V nabídce je deset epizod ze seriálu Zkroť net. Hned!

1. Bezpečná hesla
2. Bezpečné chování online
3. On-line nákupy
4. Sociální sítě
5. Sociální sítě 2
6. Mobily
7. Zabezpečení mobilů 2
8. PC hry a závislost
9. Kyberšikana
10. Kybergrooming

23. 3. 2020

Adresa je přibližná. Toto krátké video je sestříháno z Google Maps a vypráví o splnění snu jedné z postaviček, která chtěla procestovat kus světa. Přeneseně je zde vidět, jak mohou média při troše umu a rozumného využití splnit sny. Jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem. Je možné díky nim uvidět krásu, je možné díky nim padnout do propastí…
 
V cizích botách. Jak často soudíme druhého podle jeho vzhledu? Tak moc bychom si to přáli vyměnit s těmi, kteří mají lepší oblečení, neděravé boty a jen tak si v klidu užívají života. Zakládají se naše soudy ovšem na pravdě?
 
Tolerance. Velmi působivý film o tom, jak může nenávist vůči veškeré odlišnosti fungovat jako naprosto destruktivní nástroj. Být schopen vedle sebe akceptovat odlišnost je znakem vyspělosti a patří to mezi velké ctnosti. Naopak netolerance je zhouba, která v důsledku nikomu nic nepřinese.

Nějak mi u toho posledního videa vyschlo v krku. Vodu!

16. 3. 2020

Internet určitě patří mezi významná média současnosti. Má svoje klady, ale i zápory. Herečky z dokumentu V síti si vyzkoušely rizika internetu místo tebe. Přinášejí ti zásady, které se opravdu vyplatí dodržovat.
Podívejte se na celé desatero i bonus.


«E-learning 9. třídy
«Aktuálně