Úvahové otázky k četbě pro 8. a 9. třídu
Vyberte si nejméně osm otázek, které
se nejvíce hodí ke knize nebo na které byste rádi odpovídali, a rozepište se do čtenářského
deníku. Podmínkou ovšem je odpovědět alespoň na jednu otázku od každého
písmene.
Otázky:
a)
týkající
se postav
- Jak
se v průběhu knihy měnily (vyvíjely) jednotlivé postavy? Jak se měnila
jejich
povaha, chování, pohled na svět? Proč se měnily? Jací lidé nebo
události měly
na změnu vliv?
- Jak
se vývoj některých postav odrazil na změnách jiných postav?
- Co
bych udělal/a jinak, kdybych byl/a v kůži některé z postav?
- Zachoval/a
bych se stejně jako hlavní hrdina při řešení některého problému?
-
Mohu
se s touto postavou ztotožnit? Připomíná mi některá z postav lidi,
které znám?
Čím?
- Co
jsem se naučil/a z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
- Chovaly
se postavy věrohodně? Proč ano, proč ne?
- Chtěl
bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano, proč ne?
- Kterou
postavu nesnáším a proč? Kterou postavu mám naopak nejradši? Jaký je to
člověk a
proč právě on se mi tak líbí, proč ho mám rád/a, proč a čím je mi
sympatický?
b)
týkající
se prostředí
- V
jakém prostředí se kniha převážně odehrává? Jaká další prostředí jsou
pro
postavy a děj důležitá? V které zemi, oblasti, místě… se asi kniha
odehrává. Z čeho
se to dá poznat?
- Které
detaily jsou charakteristické pro prostředí? Jaké předměty, smyslové
vjemy
(pachy, vůně, zvuky, barvy…), živly (voda, vítr, oheň…) se v knize
často
objevují?
- Jaký
význam mělo prostředí pro příběh? Bylo něčím zvláštní? Čím se
odlišovalo od
jiných knih?
- V
jaké scéně nebo části knihy sehrává prostředí velmi důležitou úlohu?
Popiš ji.
- Připomnělo
mi prostředí v knize něco z mého okolí? Byl/a jsem už na podobném místě?
- Odehrálo
se v mém životě něco v podobném prostředí? Vyvolalo prostředí v knize
nějakou mou
vzpomínku?
c)
týkající
se jazyka a problémů
- Jaká
zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá? Proč je použil?
- Mluví
nějaká postava nebo postavy jinak než ostatní? Čím se jazykově
odlišuje? Proč
tak mluví?
- Opakuje
autor některé výrazy, věty nebo výroky některých postav? Používá
napínavé věty,
vtipné výroky? Napiš větu, která ti připadala dokonalá, skvěle
propracovaná.
Ovlivnil výběr slov a ostatních jazykových prostředků působivost
příběhu?
- Jaký
hlavní problém nebo konflikt kniha nastoluje? Jak se v průběhu děje
řeší? Co
nebo kdo komplikuje problém? Co nebo kdo ho pomáhá vyřešit?
- Jaké
další zajímavé problémy nebo konflikty autor vymyslel?
- Byl/a
jsem už někdy v podobné situaci? Řešil/a jsem podobný/é/ problém/y/
nebo
konflikty?
- Zajímalo
mě, jak to dopadne? Proč? Co udělal autor pro to, aby mě to zaujalo?
- Jak
docílil autor toho, že jsem během četby neztratil/a zájem o knihu?
d)
týkající
se zkušeností
- Co
řekl autor touto knihou o světě, o lidech, o životě? Co chtěl sdělit
čtenářům?
- Co
z toho má smysl právě pro mě?
- Co
jsem od knihy očekával/a? Splnila se má očekávání? Proč ano, proč ne?
- Jaké
nové názory mám teď, když jsem knihu přečetl/a? Co nového nyní vím?
-
Dají
se v knize najít i názory samotného autora? Mohu uvést příklad?
Souhlasil jsem
s jeho názory?
- Kdybych
psal/a tuto knihu já, co bych chtěl/a sdělit čtenářům? Co bych do knihy
přidal/a?
- V
jakém smyslu je ze mě po přečtení této knihy lepší čtenář? Co lépe
chápu nebo
zvládám?
- V
čem spočívá největší síla (účinek) knihy? Čím se odlišuje od jiných
knih, které
jsem četl/a?
« Mgr. Jiří Benda
« Mgr. Veronika Kurišová