Úvahové otázky k četbě pro 8. a 9. třídu

Vyberte si nejméně osm otázek, které se nejvíce hodí ke knize nebo na které byste rádi odpovídali, a rozepište se do čtenářského deníku. Podmínkou ovšem je odpovědět alespoň na jednu otázku od každého písmene.

Otázky:

a)    týkající se postav

  1. Jak se v průběhu knihy měnily (vyvíjely) jednotlivé postavy? Jak se měnila jejich povaha, chování, pohled na svět? Proč se měnily? Jací lidé nebo události měly na změnu vliv?
  2. Jak se vývoj některých postav odrazil na změnách jiných postav?
  3. Co bych udělal/a jinak, kdybych byl/a v kůži některé z postav?
  4. Zachoval/a bych se stejně jako hlavní hrdina při řešení některého problému?
  5. Mohu se s touto postavou ztotožnit? Připomíná mi některá z postav lidi, které znám? Čím?
  6. Co jsem se naučil/a z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
  7. Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano, proč ne?
  8. Chtěl bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano, proč ne?
  9. Kterou postavu nesnáším a proč? Kterou postavu mám naopak nejradši? Jaký je to člověk a proč právě on se mi tak líbí, proč ho mám rád/a, proč a čím je mi sympatický?


b)     
týkající se prostředí

  1. V jakém prostředí se kniha převážně odehrává? Jaká další prostředí jsou pro postavy a děj důležitá? V které zemi, oblasti, místě… se asi kniha odehrává. Z čeho se to dá poznat?
  2. Které detaily jsou charakteristické pro prostředí? Jaké předměty, smyslové vjemy (pachy, vůně, zvuky, barvy…), živly (voda, vítr, oheň…) se v knize často objevují?
  3. Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Bylo něčím zvláštní? Čím se odlišovalo od jiných knih?
  4. V jaké scéně nebo části knihy sehrává prostředí velmi důležitou úlohu? Popiš ji.
  5. Připomnělo mi prostředí v knize něco z mého okolí? Byl/a jsem už na podobném místě?
  6. Odehrálo se v mém životě něco v podobném prostředí? Vyvolalo prostředí v knize nějakou mou vzpomínku?


c)     
týkající se jazyka a problémů

  1. Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá? Proč je použil?
  2. Mluví nějaká postava nebo postavy jinak než ostatní? Čím se jazykově odlišuje? Proč tak mluví?
  3. Opakuje autor některé výrazy, věty nebo výroky některých postav? Používá napínavé věty, vtipné výroky? Napiš větu, která ti připadala dokonalá, skvěle propracovaná. Ovlivnil výběr slov a ostatních jazykových prostředků působivost příběhu?
  4. Jaký hlavní problém nebo konflikt kniha nastoluje? Jak se v průběhu děje řeší? Co nebo kdo komplikuje problém? Co nebo kdo ho pomáhá vyřešit?
  5. Jaké další zajímavé problémy nebo konflikty autor vymyslel?
  6. Byl/a jsem už někdy v podobné situaci? Řešil/a jsem podobný/é/ problém/y/ nebo konflikty?
  7. Zajímalo mě, jak to dopadne? Proč? Co udělal autor pro to, aby mě to zaujalo?
  8. Jak docílil autor toho, že jsem během četby neztratil/a zájem o knihu?


d)    
týkající se zkušeností

  1. Co řekl autor touto knihou o světě, o lidech, o životě? Co chtěl sdělit čtenářům?
  2. Co z toho má smysl právě pro mě?
  3. Co jsem od knihy očekával/a? Splnila se má očekávání? Proč ano, proč ne?
  4. Jaké nové názory mám teď, když jsem knihu přečetl/a? Co nového nyní vím?
  5. Dají se v knize najít i názory samotného autora? Mohu uvést příklad? Souhlasil jsem s jeho názory?
  6. Kdybych psal/a tuto knihu já, co bych chtěl/a sdělit čtenářům? Co bych do knihy přidal/a?
  7. V jakém smyslu je ze mě po přečtení této knihy lepší čtenář? Co lépe chápu nebo zvládám?
  8. V čem spočívá největší síla (účinek) knihy? Čím se odlišuje od jiných knih, které jsem četl/a?

« Mgr. Jiří Benda
« Mgr. Veronika Kurišová