Jak dlouho bude projekt trvat? Od ledna 2007 do června 2008.
V čem tkví podstata projektu? Stručně. Žáci vyhledávají staré fotografie Verneřic a okolí (doma, u příbuzných, u sběratelů, v archivu). Na těchto fotografiích může být zobrazena architektura (domy a ulice), krajina, řemesla, móda, doprava, sport, lidové slavnosti, trávení volného času, ... Dalším krokem pak je vyhledávání těchto míst dnes a pořízení „stejné“ fotografie (ze stejného pohledu – úhlu, ve stejnou denní dobu). Obě fotografie, tedy stará i nová, se naskenují a upraví v digitálním programu tak, aby se prolínaly. Kromě práce s těmito grafickými materiály budou žáci shromažďovat i informace o objektech na fotografiích tak, aby o nich mohli napsat krátký text, ve kterém se pokusí vysvětlit, k jakým změnám došlo.
Co bude s výsledky práce žáků? Využití výsledného materiálu bude několikeré. Promítání získaného materiálu v prostorách školy v rámci např. Dne otevřených dveří, výstavy za účasti rodičů, pamětníků, spolužáků, zástupců samosprávy, sponzorů, médií apod. Společná výstava a setkání škol, vernisáž a prezentace žáků. Kniha hledání ztraceného ráje, pohlednice a internetové stránky.
Do jakých předmětů projekt zasahuje? Projekt se prolíná s více předměty – dějepis, zeměpis, biologie, český jazyk, společenskovědní seminář, občanská výchova, informatika, německý jazyk, praktické činnosti, výtvarná výchova. Využije se i měsíčního e-learningového kurzu (vzdělávacího kurzu na internetu), který je určen pro zpracovatele projektu.
Kteří žáci se budou projektu účastnit? Většina práce by se měla realizovat v rámci školního vyučování. V projektu by průběžně mělo být zapojeno alespoň 30 žáků (zejména nynější 8. třída, ale největší část práce asi odvedou zájmové skupinky z této i z jiných tříd druhého stupně).
Jaký to bude mít přínos pro žáky, kteří se do projektu zapojí? Více se seznámí s historií místa, kde žijí. Posoudí, jak se změnila tvář krajiny. Naučí se lépe spolupracovat ve skupině a lépe komunikovat s lidmi (se sběrateli, kronikáři, archiváři). Naučí se pracovat s moderními technologiemi (skener, digitální fotoaparát, grafické programy). Budou představovat výsledky své práce na veřejnosti.
Co udělat pokud vás tento projekt zaujal?
Chcete se více zajímat
o historii Verneřic a okolí? Máte doma nějaké zajímavé historické
fotografie?
Chcete pracovat s moderními technologiemi? Chcete se zapojit do
práce na
projektu? Potom oslovte školního koordinátora nebo jiného učitele na
druhém
stupni ZŠ. Sledujte také nástěnku na chodbě a tyto internetové stránky,
kde budou další informace.
Mgr. Jiří Benda, školní koordinátor projektu